onsdag 25 mars 2009

Våffeldagen!

Idag är det våffeldagen o vad passar inte bättre då än o köpa en stor maffig gräddtårta o en flaska Jägermeister? Jo kanske Våfflor.... O det är just med våfflor jag firat denna viktiga händelse i historien..... om vi ska gå in på själva historien så kommer den från 1542 då Dackefejden bröt ut i landet, bönderna i Småland, under ledning av Nils Dacke gjorde uppror mot Gustav Vasas regim. Då kanske ni undrar vart fan våfflorna kommer in i bilden?? O det kan man såklart undra... o det gör fan jag med =)

Över till våfflorna istället, tänkte faktiskt avslöja mitt hemliga... eller kanske inte hemliga men goda recept på våfflor.

Man skulle kunna göra smeten helt själv men varför ska man göra det när det finns folk på Ekströms som ska överleva lågkonjunkturen? Så bege er till närmsta välsorterade matbutik till exempel ICA eller Willys o inhandla erat eget ex av just denna våffelmix.

Späd dom bägge påsarna i 3,5 dl vatten o rör om tills smeten blir klimpfri. För att sen det inte ska bli alltför nyttigt:


Smält 100g smör i en kastrull eller mindra gryta o häll det i smeten..

Nu äntligen är det dags o grädda =)



Ta fram våffeljärnet o stoppa i stickproppen i väggen =) I detta fall så härstammar nog våffeljärnet nånstans tidsmässigt från just Dackefejden! Vänta ca 7min 27 sekunder så det hinner bli riktigt varmt. Därefter hälles lagom med smet i järnet så det täcker den något knagliga botten, fäll sedan ner den lika knagliga översidan så våfflan blir så att säga klämd mellan botten o lock. Vänta därefter 2-3 min... lyft locket o VOILA där ligger den färdiga våfflan klar att förtäras.

Lägg därefter den färdiga våfflan på en tallrik o dynga på lite sylt o strö en gnutta socker på sen är det bara sleva in en riktig fettbomb =) Men GOTT är det!

6 kommentarer:

Unknown sa...

Ååå GOTT!! Har våffelmix hemma, men inget att ha på, så blir nog ingen våffla idag..men är jäkligt sugen!

Anonym sa...

Så gottdet skulle vara med en gräddtårta och en hela jäger=) men våfflor får duga. Kanks dax att jacka in järnet=)

Jonas Öhrman sa...

Nu ska jag berätta för Er killar,tjejer, gubbar och tanter som läser denna blogg och tror på hans munbojumbo. Såhär ligger det till med våffeldagen:

Förr kallades denna dag, som var en helgdag, för vårfrudagen efter titeln vår fru för jungfru Maria. Vårfrudagen har i folkmun omformats till våffeldagen, vilket gett upphov till seden att äta våfflor denna dag.

Sådär nu fick ni en lektion i härliga svenska traditioner.. =)

Jocke sa...

Haha... Jag som tyckte min historia var jättebra! Så kommer messersmith in med den rätta sanningen som han förmodligen Googlat fram =) Men vilka våfflor VILKA VÅFFLOR det blev.. hehe!

Anonym sa...

ameh... var är den vispade grädden?

Jocke sa...

Jag gillar inte grädde Anna.... så sylt o socker o ett stort glas mjölk får räcka =)